Informatie

Leren is vragen stellen; metacognitie in de klas

Korte beschrijving:

Plannen en organiseren van leerwerk wordt steeds belangrijker naar mate leerlingen ouder worden en meer leerstof moeten beheersen. Hoe je leerlingen tijdens je lessen kunt helpen metacognitieve vaardigheden als oriënteren, monitoren, plannen en reflecteren te oefenen leer je in deze cursus. Hierbij gebruiken we de META-methode: een tool om leerlingen actief leerstrategieën aan te leren.


Wat je leert:
In de oriëntatiebijeenkomst

  • Inzicht in de META-methode en metacognitie en hoe je deze methode kunt inzetten in je vakles. 

En in de vervolgbijeenkomsten:

  • Gebruik van META-kaarten voor in de vakles. 
  • Inzicht in de waarde van mindmaps en de META-kaarten voor leerlingen om in stapjes meer grip te krijgen op eigen leren. 
  • Verbetering van je eigen metacognitie door het gebruik van META-kaarten en mindmaps. 

https://www.nro.nl/kb/405-15-513-de-metadenkende-leerling-effecten-van-de-improve-methode/

https://www.leraar24.nl/metacognitie-in-de-wiskundeles/

Na afloop ben je in staat om:

Na afloop van de oriëntatie bijeenkomst weet je meer over hoe je metacognitie in een vakles kunt inzetten. Na de vervolgbijeenkomsten heb je zelf metakaarten en mindmaps gemaakt en ook bedacht hoe je die kunt inzetten in je volgende les.


Inhoud

Gegeven door:

Plonie Nijhof en Rodica Ernst

Categorieën:

Pedagogiek/Didactiek

Catering:

Lichte maaltijd

Locatie:

Hermann Wesselink College, Startbaan 3, 1185 XP Amstelveen (klik hier voor de route beschrijving)

Aantal bijeenkomsten:

3

Scholen die kunnen deelnemen aan deze cursus: 

  • Christelijke Scholengemeenschap Buitenveldert
  • Hermann Wesselink College
  • Hervormd Lyceum West
  • Hervormd Lyceum Zuid
  • Veenlanden College

  • Werkwijze

    In de oriëntatiebijeenkomst geven we inzicht in metacognitie, de manier waarop de META methode is ontwikkeld en staan we stil bij het belang hiervan voor leerlingen. In de vervolgbijeenkomsten staat het maken van META-kaarten en het ontwerpen van vaklessen met de kaarten centraal. We starten steeds met een korte presentatie, waarna je in een werkgroep, direct ondersteund door ons, aan de slag gaat.

    Even voorstellen

    Rodica Ernst (Udens College) en Plonie Nijhof (HWC) zijn docenten wiskunde en onderwijsonderzoekers.

    In 2016 heeft het onderzoek naar metacognitie de NRO-onderwijsprijs gekregen.

    Voor wie

    De oriëntatiebijeenkomst is bedoeld voor iedere docent die meer wil weten of doen met metacognitie. De vervolgbijeenkomsten zijn geschikt voor docenten wiskunde, scheikunde, natuurkunde, m&o en economie

    Deelnemers

    Minimaal:

    5

    Maximaal:

    20

    Data

    Datum Tijd Status
    06-11-2017 16:30 - 20:30 niet aangemeld
    14-11-2017 16:30 - 20:30 niet aangemeld
    22-11-2017 16:30 - 20:30 niet aangemeld

    Meer weten

    Stuur dan gerust een e-mail
    nyh@hermannwesselinkcollege.nl